I både Stockholms och Göteborgs skärgård satsar man nu på att locka till sig fler turister. Skärgården ska vara tillgänglig året runt och man ska anordna fler aktiviteter och göra det lättare för folk att ta sig dit.
Sju skärgårdskommuner i Stockholm har nu skrivit på för att stärka besöksnäringen och försöka locka internationella besökare. För att göra skärgården till en hållbar destination året om, ska man bland annat anordna festivaler och författarrundturer. Ett av de problem som skärgården haft är den korta säsongen och i mitten på september slutar turisterna komma, vilket påverkar omsättningen. Detta hoppas man nu kunna motarbeta med dessa tillställningar och även att busstrafiken blir bättre. Läs mer.
En broschyr första steget
Även skärgården utanför Göteborg ska utvecklas som turistmål. Man ska dels marknadsföra skärgården för att locka turister, men sedan ska man även jobba på att skapa bättre boenden, tillgänglighet, aktiviteter och övrig service för att kunna ta emot de turister som kommer. Det första steget som är taget för att locka turister är att det nu finns en broschyr om vad man kan göra i skärgården, skriver Göteborgs-Posten.
Skärgården lockar fler än sommarturisterna
Det är dock inte bara de traditionella sommaraktiviteterna som lockar sommarturister till skärgården. Skärgården har sedan länge varit ett populärt resmål för de som vill anordna jobbkonferenser och i bland annat Nynäshamn kan man få en naturskön skärgårdskonferens. Det är även vanligt att man på vintern hyr ett helt vandrarhem i skärgården för att anordna fest. Många av vandrarhemmen har vinteröppet, kan man läsa i Svenska Dagbladet.
”Den stressade och lite gråruggiga tillvaron inne i stan känns mycket långt borta. Och det trots att den ligger bara en båttur bort.”